14. 04. 2020
Posledním nezbytným krokem pro kvalitní přípravu plánu udržitelné městské mobility (SUMP 2.0.) je analýza stavu mobility ve městě. Jde o důležitý milník, který poskytuje informace nutné pro racionální a transparentní proces přípravy strategie. ALE! Pokud se podíváme na zadávací podmínky téměř všech stávajících SUMP 1.0., pak jsou si podobná jako vejce, vejci. Naprosto se ztratila originalita města. Zapomnělo se na to, že ještě před zahájením analýzy problémů a příležitostí v oblasti městské mobility a před zapojením obyvatel do analýzy je třeba identifikovat zdroje informací a dat a navázat spolupráci s vlastníky dat. Jde o to, aby analýza i sběr dat byly cílené a zaměřily se na všechny způsoby dopravy, na důležité cíle a trendy, které město chce řešit. Přitom ALE platí, že každé město může mít trochu jiné priority a proto možná bude potřebovat jiná data.
Města nemusí ovšem za všechna platit. Je třeba nezapomenout, že je možné spolupracovat s vlastníky dat. Mnoho dat již existuje a město je tedy nemusí platit dvakrát. Jen si je vyžádá, případně zaplatí nějaký poplatek. Příkladem mohou být výsledky prvního celostátního průzkumu dopravního chování u nás, které byly zveřejněné dne 7. 4. 2020.
A také se město může opřít o šetření, které je postavené na získání dat a informací ze strany veřejnosti. Prostě město si nemusí celou analýzu zadávat u externí firmy, stačí jen některá data. Záleží jen na městě, do jaké hloubky chce jít a která data již má.
A jen takový malý průzkum. Které město, které má již SUMP si třeba v rámci analýzy změřilo kvalitu veřejného prostoru? Námětů mohou města najít více.
Samotný překlad kapitoly evropské metodiky "Aktivita 3.1: Identifikujte informační zdroje a spolupracujte s vlastníky dat" poskytuje českým městům dostatek prostoru orientovat se v dané problematice.
Odůvodnění
Dřív, než začnete rozhodovat o budoucí politice, musíte znát současné problémy, a v oblasti dopravy a mobility bývají potřebné informace často roztříštěné a neúplné. Data a informace je třeba poskládat jako jednotlivé dílky puzzle, jen tak získáte kompletní představu o současném stavu. Pro kvalitní analýzu musíte nejprve zjistit, jaká data budete potřebovat (abyste mohli analyzovat všechny aspekty PUMM, a především politické priority vašeho procesu), jaké informace máte k dispozici a co vám zatím chybí. Řádnou analýzu nemusí vzdávat ani města, která mají jen omezené nebo vůbec žádné údaje k dispozici, pro ně jde o příležitost, jak v rámci procesu PUMM zlepšit úroveň sběru dat. Pro většinu měst však představuje největší problém to, že dostupná data nejsou časově ani prostorově sladěná a nacházejí se u různých vlastníků dat nebo v systémech úložišť. Problém pak může nastat v přístupu k datům, obvykle kvůli neochotě komerčních operátorů, jejich požadavkům na vyšší cenu nebo na obchodní tajemství. Tyto potíže lze překonat díky důsledné komunikaci s vlastníky dat, vzájemnému sdílení dat a datovému auditu. Na základě zkušeností lze konstatovat, že včasné zapojení vlastníků dat (interních i externích) a jasné dohody přispívají k ochotnější spolupráci.
Cíle
Úkoly
Aktivity nad rámec základních požadavků
Časový harmonogram a koordinace
Kontrolní seznam
✔ byla určena potřebná data, především s ohledem na politické priority a možné cíle.
✔ bylo zjištěno, která data jsou k dispozici, včetně kontroly kvality.
✔ bylo zjištěno, která data chybějí a jaké další zdroje dat jsou k dispozici.
✔ byla ustavena bezpečná správa dat.
✔ byla uzavřena dohoda s externími vlastníky dat o sdílení potřebných dat.
✔ pokud je to nutné, byla shromážděna dodatečná potřebná data.
Příklad 1: Tematický Průvodce bezpečností silničního provozu a aktivní dopravou v plánování udržitelné městské mobility
Za účelem sběru dat je důležité vytvořit přesné, konkrétní a úplné soubory dat, a také stanovit priority a jasné cíle pro účely využití dat. Tematický Průvodce bezpečností silničního provozu a aktivní dopravou v plánování udržitelné městské mobility nabízí seznam priorit pro sběr dat v souvislosti s bezpečností dopravy na městských silnicích:
Definuje i to, jaké minimum dat je potřeba k analýze stavu bezpečnosti silničního provozu ve vašem městě. Analýza by měla zohlednit především následující:
Příklad 2: Nástroje pro měření kvality veřejného prostoru
Existuje celá řada nástrojů, které vám pomohou změřit, jak lidé využívají veřejný prostor, a zjistit, jak veřejný prostor ve městě zlepšit právě pro ten účel, pro který je využívaný. Jako jeden z průkopníků nabízí Gehlův institut na svém webu výběr podobných nástrojů:
Podrobné informace viz: https://gehlpeople.com/
Příklad 3: Listen&Learn! – internetový průzkum pro sběr dat
Plánování pro lidi vyžaduje (včasné) zapojení veřejnosti do procesu – např. prostřednictvím sběru dat s geografickým informačním systémem pro participaci veřejnosti (PPGIS). Internetové mapování, které propojuje internetový průzkum s interaktivní mapou, kombinuje zapojení veřejnosti a sběr dat pro chytré plánování, které vychází z potřeb obyvatel, z jejich postřehů a nápadů. PPGIS umožňuje sbírat data od velké a rozmanité skupiny osob, a současně zvyšovat míru zapojení veřejnosti, angažovanost v procesu, ale také dívat se na věc z perspektivy obyvatel města. Pro odborníky v plánování jsou shromážděné údaje zdrojem informací, občanům pak může tento nástroj nabídnout rozhodovací pravomoci v procesu. Například mohou určovat, které oblasti jsou vhodné pro intervenci (jaký mají dojem ze služeb veřejné dopravy, mapování oblastí se sníženou bezpečností, nedostatečná infrastruktura pro cyklisty atd.). Takto, ve spolupráci s obyvateli města, proběhla příprava strategie rozvoje města Helsinek. Ve Stockholmu tímto způsobem shromáždili nápady na koncepci nové čtvrti. Internetové mapování by nemělo nahrazovat tradiční metody, mělo by je spíš doplňovat, aby oslovená veřejnost byla co nejširší a kvalita získaných dat co nejvyšší. PPGIS je vzhledem k maximální využitelnosti u vysokého počtu osob ideální pro metropolitní oblasti.
Jaký typ dat můžete shromažďovat prostřednictvím internetového mapování?
Sběr dat přímo od veřejnosti a se zapojením veřejnosti vám může nabídnout zcela nový pohled na prostředí, v němž lidé žijí. Tyto údaje jsou využitelné ve všech fázích procesu plánování. Výzva směrem k občanům, aby zaznamenávali do mapy místa svých každodenních aktivit, oblíbená místa, nebo naopak taková, kterým se raději vyhýbají, zhodnotili kvalitu infrastruktury nebo zmapovali svůj názor na budoucí rozvoj města, je pro plánování udržitelné městské mobility přínosná tím, že nabízí bližší pohled obyvatel, kteří se ve městě pohybují denně. Můžete tak lépe pochopit, která místa vyžadují intervenci. Díky těmto údajům lze propojit geografické vzorce se sociodemografickými aspekty, postoji a kvalitou životního prostředí; mohou vám například pomoci dozvědět se víc o následujících oblastech:
Jaké internetové nástroje máme k dispozici?
Příklad 4: Měření dostupnosti – vlámská metoda „mobiscore“
Plánování městské mobility by se nemělo zaměřit jen na mobilitu v tom nejužším významu (tj. usnadnit pohyb po městě), ale i na konečný cíl mobility, což je dosažitelnost míst a aktivit. Dosažitelnost vyjadřuje reálnou možnost participovat na aktivitách mimo domov. Jednou z překážek, které musíte překonat, pokud chcete řešit problematiku dosažitelnosti v rámci SUMP, je omezená měřitelnost.
Vlámský nástroj a jeho využití ve Flandrách
V květnu 2019 spustilo vlámské ministerstvo pro přírodu, energii a životní prostředí webový nástroj „Mobiscore“, který přiradí „skóre dosažitelnosti“ konkrétnímu domu nebo pozemku. Skóre slouží potenciálnímu kupci či nájemci jako informace o tom, jak snadno jsou různé služby či zařízení (vlakové nádraží, autobusová zastávka, škola atd.) z daného místa dostupné s využitím udržitelného způsobu dopravy (pěšky, na kole atd.). Ministerstvo chce pomocí tohoto nástroje zvýšit veřejné povědomí o dopadech mobility, které vznikají kvůli výběru lokality pro bydlení. Rozhodnutí koupit si nebo pronajmout byt či dům je zásadním okamžikem, který lze využít i pro změnu v dopravním chování, např. ve volbě způsobu dopravy. Lidé mohou na webu Mobiscore (www.mobiscore.be – pouze v holandštině) porovnat dosažitelnost různých lokalit v místech, kam by se chtěli přestěhovat. Nástroj by mohl být užitečný i pro analýzy potřebné v rámci plánování městské mobility. Až bude skóre dosažitelnosti přiřazeno pro každý hektar (100x100m), mapa jednotlivých skóre v určitém funkčním městském regionu odhalí oblasti s vysokou a nízkou mírou dosažitelnosti, což by mohlo usnadnit rozhodování města o tom, kde nejvíc potřebují například intenzivnější veřejnou dopravu nebo propojení vhodné pro cyklisty. Dalším přínosem nástroje je možnost lépe propojit politiku rozvoje města s plánováním mobility, protože město snadněji zjistí, která lokalita je vhodná pro výstavbu obytných budov nebo škol tak, aby došlo k rozvoji především udržitelné mobility.
Jak může vlámský přístup pomoci vašemu SUMP
Není moc pravděpodobné, že vaše město bude mít k dispozici hotový nástroj určený k měření dosažitelnosti destinací, které veřejnost denně navštěvuje. V rámci Aktivity 3.1 byste však ve spolupráci s územně-plánovacím odborem nebo výzkumnými instituty ve vašem regionu měli zjistit, zda jsou k dispozici data GIS k lokalizaci obchodů, škol atd. Na základě těchto hustot lze určit skóre dosažitelnosti pro jednotlivé zóny ve vašem městě. Kromě toho se nabízí možnost analyzovat hustotu zastávek a stanic veřejné dopravy i okolních oblastí v docházkové vzdálenosti od těchto zastávek (např. 400 m pro autobusové zastávky a 800 m pro železniční). Ve druhé fázi strategické přípravy SUMP může mapování indikátorů dosažitelnosti poskytnout informace do diskuzí s provozovateli veřejné dopravy, veřejností a dalšími zainteresovanými subjekty. Je to užitečné zejména při spolupráci s odbory rozvoje města v rámci přípravy tzv. TOD strategie (transit oriented development) – jde o rozvoj měst zaměřený na okolí uzlů veřejné dopravy, a současně omezení výstavby bydlení v lokalitách, které jsou závislé hlavně na osobní automobilové dopravě. Na úrovni městské části může mapování dosažitelnosti přispět k rozvoji tras pro aktivní mobilitu a posílit plánování pro víceúčelové využití, které zahrnuje i školy, obchody a služby. Podrobné informace o vlámské metodice pro indikátor „skóre mobility“ viz: https://www.tmleuven.be/en/project/Mobiscore (pouze v holandštině).
Autor: Dirk Lauwers, Centrum pro mobilitu a územní plánování, univerzita v Ghentu
Obr. : Geografické rozšíření nástroje Mobiscore napříč Flandrami (bodování je pro jednohektarové buňky, přičemž červené (4) jsou s nejnižším skóre dosažitelnosti a modré (9) s nejvyšším; Transport&Mobility Leuven, 2019. Moniscore, www.tmleuven/be/en/project/Mobiscore.)
Další analytické nástroje
Příklady dobré praxe, Gdynia, Polsko: Partnerství mezi orgány města a veřejnou dopravou pro účely sběru dat
Během minulých let město Gdynia navázalo cenné partnerství s několika partnerskými subjekty za účelem sběru dat, které město potřebovalo pro plánování mobility. Data byla získána prostřednictvím rozhovorů s občany města na téma preferencí a chování v oblasti mobility (rozhovory vedl odbor veřejné dopravy), sledováním dopravního provozu, rozhovorů přímo na ulici s chodci, řidiči či majiteli obchodů, z GPS během různých kampaní a projektů. Partnerství město využívá pro získání údajů pro tepelné mapy, animování toků cyklistické dopravy a statistiky nákladní dopravy, potřebné pro dopravní plánovače a urbanisty. Navázání důvěryhodného vztahu s vašimi partnery, kteří jsou součástí celého procesu plánování, vám nejen pomůže získat potřebné údaje, ale i udržet nezbytná partnerství do let budoucích.
Zdroj: Město Gdynia, informace shromáždil UBC
Příklady dobré praxe: Brémy, Německo: Zapojení veřejnosti na internetové platformě za účelem hodnocení stavu mobility
Město Brémy doplnilo tradiční metody sběru dat o crowdsourcingové metody zaměřené na analýzu problémů a příležitostí pro rozvoj mobility ve městě. Proaktivní participační strategie a inovativní moduly pro online participaci umožňují, aby se veřejnost sama stala klíčovým zdrojem dat. Lidé se na internetové platformě zabývali otázkami „Kde věci nefungují?“ a „Kde fungují hladce?“. Platforma umožnila, aby uživatel označil konkrétní lokalitu včetně barevné značky podle způsobu dopravy. Portál zaznamenal víc než 100 000 zhlédnutí, 4 000 příspěvků, 9 000 komentářů a 100 000 like a dislike komentářů.
Autor: Michael Glotz-Richter, Město Brémy, informace shromáždil ICLEI image: Město Brémy.