23. 02. 2020
Města, která chtějí pro své občany relativně rychle zlepšit bezpečnost v ulicích, stále častěji sahají také po plošném snižování rychlosti. 30 km/h a tomu přizpůsobený design ulic pomáhá jak s hlukem, tak i nehodovostí a celkovou plynulostí provozu.
V Helsinkách loni nezabili řidiči v autech jediného chodce ani člověka na kole. Zní to možná morbidně, a přitom je to skvělá zpráva. Ulice v Helsinkách se loni staly suverénně nejbezpečnější pro všechny, kteří se po finské metropoli pohybují pěšky či na kole. Kromě výrazně častějších kontrol řidičů aut to místní radní přičítají také odvaze, se kterou v posledních letech systematicky rozšiřují ve městě zóny s maximální povolenou rychlostí 30 km/h. Stejně tak byly loni bezpečné ulice pro chodce i lidi na kolech v norském Oslu, které systematicky upřesnostňuje aktivní a bezemisní dopravu už řadu let. Detailní analýzy ukazují, že zatímco při rychlosti 50 km/h, kterou mnoho lidí v českých a moravských obcích často stále chlapácky nedodržuje, zabijí řidiči chodce v 8 případech z 10, při srážce v rychlosti 30 km/h má řidič na svědomí smrt jen v jednom případě z deseti. Ruku v ruce s radikálně zvýšenou bezpečností pro pěší přinášejí zóny 30 km/h do ulic také výrazně klidnější a tišší prostředí a díky nižším emisím z výfukových plynů také čistší vzduch. To zase zvyšuje kvalitu života ve městě, hodnotu nemovitostí i atraktivitu města pro jeho stávající i nové obyvatele. V éře, kdy firmy celosvětově řeší nedostatek talentovaných pracovníků a města zase to, jak přitáhnout prosperující firmy, se kruh rychle uzavírá. Moudří radní i investoři vědí, na co se v rozvoji města soustředit.
Zdroj: spolek Kolem na kole, kompletní text Zpravodaje „Jak to dělají jinde?“, vydání č. 6