18. 06. 2019
Na Konferenci k Plánům udržitelné městské mobility (Groningen 17.-18. 6. 2019) byla představena nová evropská metodika pro přípravu plánů udržitelné městské mobility (SUMP)
Nová evropská doporučení pracují s podobným cyklem pro přípravu strategického plánu, pouze jsou jinak nastavené důrazy. Zde prezentované informace přednesl Siegfried Rupprecht (Rupprecht Consult) na konferenci k Plánům udržitelné městské mobility, která se konala ve dnech 17. – 18. 6. 2019 s v nizozemském Groningenu.
Změny oproti první verzi nejsou výrazné - nová evropská metodika spíše připomíná důležitost určitých principů. Kompletní seznam změn oproti první verzi metodiky je ke stažení zde. A zde je přehled základních a nejvýraznějších změn:
SUMP má čtyři hlavní části - analýzu, vypracování strategie, přípravu opatření a implementaci/monitoring. Každé město je ale jiné, u každého mohou jednotlivé části trvat různou dobu. Zásadní je uvědomit si, že v okamžiku schválení SUMP zastupitelstvem je město pouze na cestě k cíli. Pro obyvatele nejviditelnější a zároveň nejcitlivější je implementace opatření, pro vedení města by mělo jít o realistické kroky v duchu již odsouhlasených vize a cílů. Plán by tak měl dopředu počítat se zajištěním podmínek pro realizaci.
Velikost bodů ukazuje na hlavní důrazy a pozornost, která by se měla soustředit především na implementaci:
Kruhové schema ukazuje, že příprava strategického plánu má jasně oddělené fáze, následující přesně po sobě. Některé činnosti jsou ale natolik důležité, že se opakují průběžně v rámci celé přípravy SUMP. Jsou to:
- Zapojování veřejnosti - participace
- Evaluace a monitoring
- Zajišťování politické podpory
Pro příklad jsme si vzali participaci, jejíž důležitost ukazuje následující graf. Veřejnost má být zapojována průběžně a rozhodně ne jen ve formě, že veřejnost „informujeme“, ale že se spolupodílí na procesu a to průběžně. Stejně jako participace, probíhá evaluace a politická kontrola průběžně v rámci celého procesu. Existuje několik klíčových momentů - milníků, kdy je třeba se zastavit a vrátit se k vizím, scénářům a zhodnotit soulad připravovaných opatření s dříve nastavenými dokumenty.
Přístup ke strategickému plánování mobility, plánovaná opatření i strategie financování se mohou lišit stát od státu, nebo dokonce město od města v rámci jedné země. I přesto mohou být zkušenosti jiných měst a států velmi přínosné. Není přece nutné znovu objevovat kolo. Na druhé straně informace nejsou ty nejdůležtější. Je potřeba být ochoten se vzdělávat a nebát se o věcech komunikovat.
Máme k dispozici řadu evropských projektů a doporučení k Plánům udržitelné městské mobility. V českém kontextu můžeme zjednodušeně hovořit o třech pohledech na zpracování SUMP: