25. 11. 2019
Před časem byl ve Francii přijat návrh zákona, který znamená zásadní změny v dopravní politice Francie. Ve známost vešel pod označením Loi Mobilités.
Dne 19. listopadu schválil francouzský parlament Projet de Loi d’orientation des mobilités (LOM) neboli návrh zákona o směřování mobility, zkráceně Loi Mobilités. Tento zákon představuje transformaci národní dopravní politiky s ohledem na probíhající klimatické změny a na každodenní potřeby uživatelů dopravy. Je to zároveň aktualizace dopravní politiky po 35 letech beze změn. Za povšimnutí stojí, že návrh zákona pochází z ministerstva dopravy, které je součástí ministerstva pro ekologickou transformaci. Přijetí zákona předcházelo více než 60 setkání v regionech, 2500 připomínek a 25000 hlasů na participativních platformách a okolo 400 setkání pracovních skupin.
Mezi základní cíle patří těchto 15 konkrétních opatření. Některá opatření jsou doplněny o příklady, které již v různých částech Francie fungují.
Všechny tyto kroky jsou plánované na období 2020-2025, kdy po uplynutí této doby dojde k aktualizaci, a zároveň by mělo být možné měřit první dopady těchto změn. Vzhledem ke svému obsahu se však jedná o jeden z prvních národních plánů transformace mobility vyjádřených zákonnými úpravami.
Proč vůbec k vytvoření tohoto zákona došlo? Obecně lze říct, že dosavadní dopravní politika neodpovídala realitě, potřebám a očekávání občanů, zejména těch, kteří žijí ve velké vzdálenosti od současných metropolí.
Mezi konkrétní důvody vytvoření tohoto zákona patří:
Z těchto důvodů pak vyplynuly základní cíle nové politiky, mezi které patří:
Zákon přináší zejména změnu stávajících zákonů a zákonných úprav vztahů týkajících se mobility. Z hlediska právního řádu se jedná o základní zákon (loi organique), který upravuje běžné zákony či jejich sbírky (Code des transports). Upraveno je názvosloví kdy je v řadě případů pojem transport nahrazen pojmem mobilité. Upraven je také systém finančních toků a dotací, právní systém zakládání dopravních společností územními celky a kompetence těchto celků s důrazem na princip subsidiarity. Hlavní nástroje městské mobility zůstávají v rukou těchto územních celků. Dále je představen postup tvorby Plánů mobility (ve fr. PDU – Plan des déplacements urbains – předchůdce evropských plánů mobility), součástí těchto plánů je i logistika. Nově také musí regiony ve spolupráci s městy či departementy zajistit žadatelům o pracovní pozici plán mobility pracovních sil, tzn. vyjít žadateli vstříc tak, aby nebyl omezen složitou dostupností do místa výkonu práce. S tím souvisí i úprava pro tvorbu firemních plánů mobility. Zákon také vytváří právní rámec pro nové způsoby přepravy – autonomní vozidla, e-koloběžky. Velká část zákona se věnuje úpravám spolujízdy a carsharingu. Předpokládá se i vytvoření platformy, kde by byly dostupné informace o všech způsobech dopravy (tzv. na jedno kliknutí). Environmentální důraz zákona podtrhuje návaznost zákona na ostatní strategické dokumenty a mezinárodní smlouvy.
Francie má ambici zákazu prodeje vozidel se spalovacími motory do roku 2040. Nabízí také veřejným i soukromým subjektům finanční a legislativní nástroje, které podporují čistou mobilitu. Zaměstnancům dojíždějícím do práce na kole nabízí prémie až 400 €/rok. Podpora je zaměřena také na e-mobilitu a pohon na LPG. Z hlediska investic je na období příštích pěti let vyčleněno 13,4 mld. €. Většina těchto prostředků bude investována do restrukturalizace železniční sítě. Program na rozvoj dopravy bude dotován částkou 350 mil. €. Mezi další opatření patří například snížení poplatku a doby školení pro získání řidičského oprávnění. Větší otevření trhu s náhradními díly pro automobily. Úpravy týkající se námořní dopravy. V poslední části úvodu zákona jsou také zmíněny konkrétní strategické projekty.
Zdroje:
Pro další informace můžete kontaktovat na adrese P.Gelnar@seznam.cz
Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.