04. 10. 2019
Proč by se na změně veřejného a uličního prostoru spolupodílet jen politici, úředníci a vybraná projekční firma. Co kdyby se na změně spolupodílela celá místní komunita? V Česku určitě takové příklady najdeme, ale zatím zveřejňujeme jen z Londýna, kde londýnská čtvrť Marks Gate se stala vítězem ceny London Transport Awards 2018 pro cyklistickou a pěší dopravu
P.S. 65 % respondentů uvádí, že současnosti díky změnám realizovaným v této lokalitě jezdí na kole nebo chodí pěšky častěji
Marks Gate ve východním Londýně je čtvrtí, kde jsme realizovali jeden z mnoha našich projektů. Tento konkrétní dvouletý projekt byl zaměřen na design ulice, na kterém se podílela celá místní komunita, a také na změny chování obyvatel a úpravy infrastruktury. Cílem projektu bylo rozšířit v dané lokalitě možnosti pro pěší a cyklistickou dopravu, a současně vytvořit živé prostředí, orientované v první řadě na člověka.
Naše práce v Marks Gate zvítězila v loňském ročníku soutěže London Transport Awards v kategorii pro pěší a cyklistickou dopravu.
Základní informace
Sustrans na projektu spolupracoval s místní komunitou, radou městské části Barking and Dagenham (jejíž součástí je Marks Gate), organizací Transport for London a dalšími partnery.
Projekt v Marks Gate byl na území Londýna první svého druhu. Byl zahájen v roce 2015 s cílem vyřešit některé problémy v lokalitě: prostředí s dominancí osobní automobilové dopravy, nízký podíl cyklistů, špatné indikátory v oblasti fyzického a psychického zdraví, nedostatečná participace místní komunity.
Problémy
Marks Gate je mladá, kulturně rozmanitá rezidenční čtvrť, která se potýkala s mnoha problémy:
Jak jsme pomohli
Když jsme poprvé jako Sustrans přijeli do Marks Gate, jen jsme poslouchali. Byli jsme pověřeni radnicí, abychom motivovali zdejší veřejnost k pěší a cyklistické dopravě, my jsme ale chtěli nejprve pochopit problémy této lokality v širším měřítku, chtěli jsme, aby nám sami místní řekli, po jakých pozitivních změnách touží.
Náš celostní přístup přispěl k angažovanosti celé komunity. Zorganizovali jsme 145 akcí, které oslovily 7000 místních obyvatel. Ti se s námi podělili o svou představu výsledných změn.
Řešení
Místní lidé nás informovali o celé řadě konkrétních problémů a s pomocí našich odborníků spolurozhodovali o způsobech jejich řešení.
Co jsme udělali:
Na konci projektu jsme uspořádali pouliční party ve stylu DIY (Udělej si sám), která ukončila celý projekt a umožnila komunitě společně oslavit všechny změny.
Výsledky projektu
Marks Gate je nyní barevná čtvrť s osobitým charakterem a mnohem vyšším počtem cyklistů.
Výsledky průběžného průzkumu:
Co říkají lidé
Radní Sam Terry: „Sustrans nám pomohl vizuálně zlepšit celou oblast a, což je ještě důležitější, nabídl místním lidem šanci dělat něco společně.“
Jennifer Williamsová, místní obyvatelka: „Unikátní spojení dopravní bezpečnosti, participace místní komunity a cyklistických tréninků je základem úspěchu tohoto projektu.“
Louise Goldová, vedoucí projektů v Sustrans: „Spolupráce s lidmi v Marks Gate byla velmi inspirativní, stejně jako možnost vidět, jak jejich nápady ožívají a formují danou lokalitu v místo, jehož součástí lidé skutečně chtějí být. Věříme, že ostatní městské části a jejich zástupci budou tento příklad následovat, budou chtít s námi spolupracovat a pomáhat lidem vést aktivní a zdravý život.“
Co jsme se naučili
Behaviorální změny, úpravy na dopravní infrastruktuře a design ulice, na němž se podílí celá komunita – kombinace těchto faktorů je předmětem zájmu projektů, které jsou klíčové pro vytváření zdravého prostředí v ulicích měst, projektů, jejichž přínosem je život v komunitě, která se cítí bezpečně a která ví, že se může podílet na formování svého okolí.
Když se na výsledné koncepci ulice podílí kromě úředníků, inženýrů a dalších odborníků i místní komunita, vznikají praktická řešení některých moderních urbanistických problémů, jako je znečištěné ovzduší, dopravní zácpy, obezita nebo psychické problémy obyvatel.