04. 09. 2019
Tak nám začal školní rok. Vedle psaní, čtení a počítání ale rodiče zaměstnává další téma: bezpečná a bezproblémová cesta do školy. Návodů se určitě najde více, ale je dobré se inspirovat vídeňským příkladem, neboť ta začala u vybraných škol začala omezovat fenomén tzv. mamataxi a hlásí pozitivní výsledky. Ostatně podobná novinka byla zveřejněna dne 28. 8. 2019 a to z Velké Británie. Prostě stává se to tredem a i o tom je workshop Proměna ulic s důrazem na děti, který proběhne dne 15. 10. 2019 v Milvesku.
Nebo existuje podobný příklad v Česku, ať se pořád nemusí odkazovat na zahraničí?
Originální tisková zpráva z 4. 9. 2019:
I ve Vídni začal tento týden pro skoro 240 000 dětí nový školní rok. Vedle psaní, čtení a počítání ale rodiče zaměstnává další téma: bezpečná a bezproblémová cesta do školy. Vídeň proto u vybraných škol začala omezovat fenomén tzv. mamataxi a hlásí pozitivní výsledky.
Kolem 20 procent dětí z vídeňských základních škol vozí jejich rodiče do školy autem. Auta parkující ve více řadách, znenadání otevřené dveře, úhybné manévry, troubení – před řadou škol ráno panuje chaos. A i když za mamataxi mohou stát dobré úmysly, nepřispívá podle města Vídně k bezpečnosti vlastních ani ostatních dětí.
Krátkodobý zákaz vjezdu motorových vozidel
V loňském roce proto u jedné z vídeňských škol zavedli takzvanou školní ulici. Každý školní den zde od 7:45 do 8:15 platí zákaz vjezd pro motorová vozidla. Kromě trvalých dopravních značek je ulice vždy uzavřena mobilní zábranou. A od letošního 9. září se přidávají další tři školy.
U jedné ze škol bude navíc Vídeň testovat i odpolední omezení provozu aut a motorek, a to vždy půl hodinu před koncem výuky mezi 15:30 a 16:00. „Odpolední školní ulice bude nejprve pilotním pokusem, který vyhodnotíme,“ uvádí Petra Jens z městské agentury pro mobilitu. „A když se odpolední zákaz vjezdu osvědčí, promění se v dlouhodobé opatření,“ doplňuje zmocněnkyně pro pěší dopravu Jens.
Méně aut, více pěších a cyklistů
U ranních omezení přitom Vídeň už pozitivní efekt vysledovala. Aut výrazně ubylo a děti jezdí častěji do školy na kole, koloběžce nebo chodí pěšky, což se podle Vídně pozitivně odráží na jejich koncentraci a zdraví.
Jak školní ulice vzniká?
Městské agentuře pro mobilitu se hlásí mnoho městských částí, škol nebo sdružení rodičů, která chtějí podobná opatření zavést i u vlastních škol. Jednotlivé případy zkoumá město vždy zvlášť, musí totiž splňovat řadu kritérií, mezi které patří dopravní význam ulice, náhradní vedení dopravy nebo nepřítomnost kolejové dopravy. A na zavedení se vždy musí shodnout i zástupci rodičů, škola a městská část.
Náklady na opatření nese městská část, do informační kampaně pro rodiče a místní obyvatele a podnikatele se zapojuje i agentura pro mobilitu, a za každodenní umísťování a odstraňování zábran zodpovídá škola.
Kromě školních ulic s omezeným vjezdem Vídeň zavádí i řadu dalších opatření jako upravení veřejného prostoru před školou, snížení rychlosti nebo takzvané plány školních cest, které upozorňují na kritická místa.
Kontakt Mgr. Martin Landa, Karmelitská 25, 118 00 Praha 1, landa@eurocommpr.cz, +420 776 373 332, www.eurocommpr.cz, www.facebook.com/eurocommprpraha, www.twitter.com/eurocommpr_prg
Zahraniční kancelář města Vídně podporuje výměnu zkušeností a spolupráci mezi Prahou a Vídní a také do Česka přináší novinky z Vídně. Zahraniční kanceláře Eurocomm-PR působí v devíti zemích střední a jihovýchodní Evropy.
Článek vznikl ve spolupráci NaKole z.s. a Partnerství pro městskou mobilitu z.s., za podpory a spolufinancování z prostředků Ministerstva životního prostředí České republiky. Text nemusí vyjadřovat stanoviska MŽP.