Hlavním cílem je zlepšit podmínky pro bydlení, práci i turismus. Opatření mají vést ke snížení rychlosti motorových vozidel a přesměrování tranzitní dopravy, což přímo snižuje hluk a množství nečistot v ovzduší, a také pravděpodobnost a závažnost dopravních nehod. Zklidněná doprava vytváří bezpečnější prostředí také pro cyklisty a chodce, protože nižší rychlost a objem dopravy umožňují ostatním účastníkům dopravního provozu využít bezpečně ulice.
Pozornost je věnována těmto oblastech: 1) PĚŠÍ ZÓNY, 2) OBYTNÉ ZÓNY, 3) ZÓNY 30, 4) EMISNÍ ZÓNY, 5) PARKY, REKREAČNÍ ZÓNY.
Příklad 1 - Gahurův prospekt
Příklad 2 - Park Komenského a ulice Školní
Příklad 1 - Náměstí 1. Máje
Příklad 2 - revitalizace Masarykova náměstí
Tématem je nejen otázka "zklidňování dopravy" ve vztahu k "dopravním značkám", ale co přináší do našeho života. Jako příklad můžeme použít pěší zónu v centru města, která je v Olomouci od roku 1992 a všichni ji bereme jako samozřejmost. V jiných městech je to ale přesně naopak. Důvodů je jistě více, ale rovněž je jisté, že návrh a realizace veřejného prostoru má vliv na kvalitu našeho života. I proto byly dne 3.4.2016 pořízeny fotografie z Horního náměstí, kdy tento den zde mohlo výjimečně zaparkovat tři desítky aut. A jak to vypadalo a jak by vypadalo náměstí, kdyby zde bylo zaparkováno třeba 300 aut?