Ve městech budoucnosti nejen během 21. století bude význam veřejné dopravy navýšen, ovšem celý systém veřejné dopravy se neobejde bez modernizace a inovací.
Moderní veřejná doprava bude v rámci jednotlivých druhů dopravy více provázána, a to na vyšší úrovni, než jsou dnešní integrované dopravní systémy. Tyto integrované dopravní systémy druhé generace budou mj. více vzájemně provázané, skončí stávající vymezení jednotlivých integrovaných dopravních systémů podle nastaveného územněsprávního členění. Cestující bude klientem veřejné dopravy i v tom slova smyslu, že pro libovolnou cestu na území více integrovaných dopravních systémů mu vystačí jeden jízdní doklad a jeho cesta bude upravena jednotnými přepravními podmínkami s platností pro všechny využité integrované dopravní systémy.
Bude platit, že města budoucnosti budou plně součástí moderní integrované veřejné dopravy. Pro mobilitu na území těchto měst kromě městské hromadné dopravy bude možné využít i další druhy veřejné dopravy. Základem pro integraci bude využívání moderních přestupních terminálů, kde vedle městské hromadné dopravy budou prostorově, časově a tarifně provázány zbývající subsystémy veřejné dopravy, především veřejná linková doprava (zejména příměstská a regionální autobusová doprava) a osobní železniční doprava (opět zejména příměstská a regionální železniční doprava). Na moderní přestupní terminály bude navázána i doprava pěší a cyklistická, respektive i individuální automobilová doprava (osobní auta), zajišťující mobilitu v rámci tzv. první a poslední míle cesty. Pod první a poslední mílí cesty se rozumí přesun od vlastního zdroje cesty (například bydliště) na první zastávku či stanici veřejné dopravy, respektive naopak z poslední zastávky či stanice veřejné dopravy do vlastního cíle cesty (například pracoviště nebo škola).
Moderní veřejná doprava bude přátelská pro všechny skupiny cestujících, pro mobilitu znevýhodněné osoby nevyjímaje. Pod pro mobilitu znevýhodněné osoby se kromě zdravotně handicapovaných osob řadí i osoby s kočárky, doprovázející malé děti, starší cestující, cestující s těžkými zavazadly a podobně. I pro tuto skupinu osob budou vytvořeny podmínky pro usnadnění jejich mobility, a to zejména nasazováním moderních přístupných vozidel a zřizováním či modernizací moderních přestupních terminálů či stanic a zastávek veřejné dopravy.
V moderní veřejné dopravě se využijí i všechny moderní trendy, v dalších odstavcích jsou zmíněny některé z nich jako příklady dobré praxe.
Moderní přestupní terminály budou fungovat v režimu tzv. Lindau Modellu, který se dnes uplatňuje v mnoha městech v německy mluvících zemích. Právě v německém městě Lindau (cca 25 tisíc obyvatel) již několik desítek let funguje moderní a jinými městy převzatý systém, kdy se spoje všech linek obou směrů jízdy setkávají celotýdenně každou půlhodinu v centrálním moderním přestupním terminálu a cestující se tím mezi libovolnými zastávkami ve městě přepravují s maximálně jedním časově krátkým přestupem v tomto terminálu, čímž je dosažena vysoká cestovní rychlost. Toto znamenalo několikanásobný nárůst počtu cestujících oproti původnímu systému městské hromadné dopravy ve městě Lindau a analogicky i v jiných městech, kde se Lindau Modell aplikoval.
Pro moderní veřejnou dopravu bude nezbytné maximalizovat využití pravidelné periodické nabídky spojů na jednotlivých linkách, označovaných jako intervalová nebo taktová doprava. Tento trend bude důležitý i v budoucnosti a pokud chceme cestující ve veřejné dopravě udržet nebo je pro veřejnou dopravu získat. Musí se respektovat, že cestující periodicky navržené jízdní řády upřednostňují.
Moderní veřejná doprava bude využívat nové možnosti a navazující služby. Například se budou využívat alternativní systémy jako spoje na zavolání, linkové taxi, seniorbusy a podobně.
Samozřejmostí bude aplikace moderních nástrojů z oblasti telematiky, moderních informačních a řídících systémů, moderních způsobů odbavení cestujících a mnohé další, jako například systémy Park and Ride, Kiss and Ride, Bike and Ride. Park and Bike, Park and Go atd.