Aktuality podle tagu
V boxu níže dosaďte za "tag:" kód tagu.
Například tag: tag1. Nebo tag: tag2. Atd.

Může dopravní značení podpořit rozvoj cyklistiky?

26. 08. 2024

Cyklisté stráví 48 % času jízdy pohledem na povrch vozovky, to zdůrazňuje nutnost kvalitní údržby povrchů cyklostezek a cyklotras, ale také to znamená, že povrch je velmi dobrým místem, pokud máte uživateli jízdního kola předat důležité sdělení.

Přejezdy pro cyklisty a křižovatky

Zvýraznění přejezdu barevným povrchem. Cyklisté tak získají jasnou trasu přes křižovatku a řidiči na ni budou upozorněni. „Žraločí zuby“ jsou velmi dobrým způsobem, jak jasně naznačit, kdo má na přejezdu pro cyklisty nebo dokonce na křižovatkách různých cyklostezek přednost. 

Na obousměrných křižovatkách může řidiče automobilů upozornit piktogram jízdního kola doplněný dvěma šipkami na to, že by měli počítat s cyklisty přijíždějícími z obou směrů. Řidiči mají tendenci se při příjezdu k přechodu dívat doleva (v pravostranném provozu), protože právě odtud přijíždějí auta, kterým musí dát přednost. Aby se dívali také doprava, může být zapotřebí další vizuální upozornění.

Vodorovné značení je také rozhodující pro vyznačení řešení, jako jsou předsunuté čáry zastavení nebo dvoustupňové odbočení na křižovatkách.

Vodorovné značení lze použít také pro orientaci - vyznačení směru, změny směru nebo potvrzení, že jste na správné cestě. Vodorovné značení je obtížněji napadnutelné vandaly než „normální“ značky - nelze je otočit ani ohnout. Na druhou stranu nemusí být viditelné pod sněhem nebo nečistotami a nebudou fungovat na nezpevněných površích. Dobré orientační systémy obvykle kombinují svislé značky a vodorovné značení.

Optické zúžení vozovky

Značení lze použít také k optickému zúžení vozovky. Tím se zvyšuje vnímání rychlosti řidiči, což účinně zklidňuje dopravu. Zvláštním případem takového zúžení jsou silnice 2-1, které se obvykle používají na venkovských silnicích s nízkou intenzitou motorové dopravy.

Silnice 2-1 je obousměrná silnice se dvěma doporučenými pruhy pro cyklisty vyznačenými na vozovce, kde zbývající vozovka není dostatečně široká pro dvě motorová vozidla jiná než motocykl. Řidičům motorových vozidel se doporučuje, aby v obou směrech používali prostřední jízdní pruh a odbočili k okraji vozovky pouze v případě předjíždění vozidla přijíždějícího z protisměru. Ačkoli se názory na toto opatření různí, není vždy možné zajistit plně segregovanou cyklostezku.

Více zde.


Štítky: Zahraniční města (Role města, tag8), Bezpečnost (Mezioborového plánování, tag18), Design ulice (Dobrá praxe, tag25), Cyklistická doprava (Dobrá praxe, tag27)